איך נפטרים משומן בטני

נשים וגברים כאחד סובלים ממגפת השמנת היתר, בארץ וברחבי העולם, אך רבים מהם מתעלמים מהשומן הבטני והם מתייחסים רק למדד ה-BMI. קיימים שני סוגים עיקריים של שומן בטני, שומן תת עורי הנראה לעין כמו כרס ושומן ויסרלי המצטבר באזור הבטן בחלל שבין האיברים הפנימיים. השומן הבטני משפיע על המראה האסתטי והוא מזיק יותר משומנים אחרים המצטברים בגוף, כאשר החוקרים גילו כי שומן ויסרלי קשור לבעיות בריאותיות קשות וחמורות כמו מחלות לב, שבץ, סוכרת סוג 2 וכבד שומני.

מה הסכנות הטמונות בשומן בטני?

חשוב לציין כי השומן הבטני אינו מהווה רק בעיה אסתטית, מאחר שלרוב ניתן להסוות אותו בעזרת חולצות רחבות, ובפועל הוא מוגדר כבעיה רפואית חמורה הטומנת בחובה לא מעט סכנות לבריאות האדם.

בעשור האחרון התפרסמו מחקרים רבים בנושא הסכנות הטמונות בשומן הבטני, וכיום ידוע כי השמנה בטנית מגבירה את הסיכון למחלות לב ולפגיעה בכלי הדם. אנשים הסובלים משומן בטני משמעותי נמצאים בקבוצת סיכון והם חשופים לתחלואה גבוהה ולמחלות קשות העלולות לגרום למוות מוקדם ובגיל צעיר יחסית.

 השומן הבטני קשור לבעיות בריאותיות כגון: מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד חמורות כמו כבד שומני ומחלות כבד סופניות, פגיעה בתפקודי הכבד והלבלב, דלקות, טרשת עורקים, סוכרת מסוג 2, דמנציה, אלצהיימר, סרטן המעי הגס, אוסטאופורוזיס ועוד.

אחד מהמחקרים החשובים בנושא זה בוצע על ידי חוקרים מבית החולים איכילוב וארך כ-8 שנים, המחקר עסק בחשיבות חלוקת השומן בגוף האדם ובסיכונים למחלות חמורות עקב השמנה בטנית. לפי החוקרים, ההשמנה הבטנית הינה דלקתית, לכן היא מהווה גורם סיכון לכשעצמו, והיא נחשבת לגורם סיכון משמעותי למחלות לב, כלי דם ולסוכרת, ובנוסף התופעה גורמת לכלי הדם להיות פחות גמישים.

איך נדע אם אנחנו סובלים משומן בטני?

מקובל למדוד את ההשמנה הבטנית באמצעות מדידת היקף המותניים של הגבר או האישה. ההגדרה הנהוגה להשמנה בטנית היא היקף מותניים מעל 88 ס"מ אצל נשים ומעל 102 ס"מ אצל גברים. בנוסף, מודדים את היחס שבין היקף המותניים לבין היקף הירכיים (מדד WHR), ואם היחס גדול מ-0.8 אצל נשים או מעל 1.0 אצל גברים – המטופל סובל מהשמנה ויש להציע לו טיפול מותאם אישית.

מה ניתן לעשות כדי למנוע שומן בטני?

כדי להימנע משומן בטני מומלץ ליישם את הטיפים הבאים:

פעילות גופנית – יש להקפיד על פעילות גופנית באופן מסודר וקבוע, לפחות חצי שעה ביום. הפעילות הגופנית מסייעת בהפחתת המשקל ומביאה לאיזון גופני ולהפחתת רקמות השומן, כמו גם לאיזון רמת הסוכר והעלאות הרגישות לאינסולין. כדאי לשלב בפעילות הספורטיבית אימון אירובי, אימון כוח, הליכות ותרגילים לחיזוק השרירים.

ארוחות קטנות במהלך היום – מומלץ לעבור לארוחות קטנות כל 3 או 4 שעות במקום 3-2 ארוחות גדולות ביום. כאשר עוברים לארוחות קטנות קל יותר לגוף לבצע חילוף חומרים, הסוכר בדם מתאזן ונהנים מתחושת שובע לכן אוכלים פחות אוכל.

להימנע ממשקאות ממותקים – חשוב להימנע ממשקאות ממותקים וממיצים טבעיים המכילים סוכר בכמות גדולה. המשקאות הממותקים עשויים לגרום להצטברות השומן הבטני. גם המשקאות הדיאטטיים המכילים ממתיק מלאכותי גורמים להשמנה בטנית.

להפחית כמויות של שומן טראנס – שומן טראנס מצוי במאכלים רבים כמו מרגרינה, מאפים מתוקים ומלוחים, אוכל מטוגן ובמיוחד במזון המהיר והאוכל המעובד. חוקרים מאוניברסיטת וייק פורסט גילו לאחרונה כי שומן טראנס מעלה את כמות השומן באזור הבטן ומפזר את רקמות השומן מאזורים אחרים בגוף אל אזור הבטן.

להרבות בסיבים תזונתיים – סיבים תזונתיים מסייעים בהורדת רמת הסוכר בדם והם מפחיתים את השומן בהיקף המותניים. יש מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כגון: פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות.

להימנע מאוכל מהיר – באוכל מהיר יש כמויות גדולות של שומן ולרוב המזון המהיר עשיר בקלוריות והמנות גדולות. לכן, צריכה מוגברת של מזון מהיר היא מתכון בטוח לעלייה במשקל ולהשמנה בטנית.

איך להיפטר משומן בטני?

השומן הבטני נפוץ בקרב נשים וגברים בארץ וברחבי העולם, כאשר הגברים נוטים לסבול מהשמנה בטנית לאחר גיל 30, בדרך כלל בגלל אי הקפדה על פעילות גופנית באופן קבוע וכתוצאה מתזונה לקויה ומאורח חיים לא בריא. אצל הנשים, ההשמנה הבטנית מתפתחת בדרך כלל לאחר הלידות ובגיל המעבר, לאחר סיום תקופת הווסת.

גורמי הסיכון המרכזיים להשמנה הבטנית הם גנטיקה, תזונה לקויה, מחלות אנדוקריניות ותופעות לוואי של תרופות שונות.

 כדי להיפטר מהשומן הבטני חשוב להקפיד על פעילות גופנית קבועה ומסודרת הכוללת אימוני כוח ואימונים אירוביים, לעבור לתזונה נכונה ובריאה יותר, להפחית שומן טראנס, לצמצם צריכת משקאות ממותקים ולאכול יותר סיבים תזונתיים. יחד עם זאת, ראוי לציין כי גם לרפואה הקונבנציונלית יש פתרונות יעילים ונגישים למי שסובל מהשמנה בטנית כמו טיפול תרופתי בהשמנה, אך כדאי לדעת כי שינוי תזונתי ואורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית לא תמיד מסייעים לרדת במשקל ולהקטין את השומן הבטני.

אחד מהפתרונות היעילים ביותר להשמנה בטנית הוא ניתוח מתיחת בטן המשולב בשאיבת שומן. יש טכניקות שונות לניתוח זה כמו מתיחת בטן קלאסית, מיני מתיחת בטן ומתיחת בטן היקפית. בהמשך לדברים, כדאי לדעת כי דוקטור רובינפור פיתח שיטת ייחודית ומתקדמת לניתוח מתיחת בטן בהרדמה כללית, ובמהלך הניתוח הייחודי הוא מזריק את חומר ההרדמה במהלך הפרוצדורה עצמה כדי להקל על הכאב, ההתאוששות והחזרה לשגרה. ברוב המקרים משלבים גם שאיבת שומן על מנת לעצב את אזור הבטן ולשפר את המראה האסתטי. בנוסף, כדאי לדעת כי דוקטור רובינפור תופר את החתך בטכניקה ייחודית המצמידה את העור לשרירי הבטן ובכך מקצרים את משך השימוש בנקז לאחר הניתוח והצלקת תוסתר בקו הביקיני.

התקשרו לייעוץ