גניקומסטיה

מאת: דוקטור מנו רובינפור

גניקומסטיה היא תופעה שכיחה בגיל ההתבגרות הגורמת לחזה נשי אצל גברים, אך היא יכולה להופיע גם בגיל מבוגר. הצמיחה של חזה נשי אצל נערים וגברים משפיעה לרעה על הדימוי העצמי ועלולה לגרום להתמודדויות חברתיות מורכבות. אם התופעה אינה חולפת מעצמה כדאי לפנות למנתח פלסטי מומחה כדי לשקול ניתוח להקטנת החזה. 

לפניכם מדריך מקיף בנושא גניקומסטיה והקטנת חזה לגברים.

מהי גניקומסטיה?

גניקומסטיה היא תופעה שכיחה שבה צומח חזה נשי אצל נערים וגברים. המושג מורכב משתי מילים: גניקו = גדול, מסטיה = חזה. בתופעה זו יש צמיחה וגדילה של רקמות השד מעבר לפרופורציות הנורמליות, לכן מתקבל מראה של חזה נשי. התופעה יכולה להתרחש בצד אחד או בשני הצדדים.

ד"ר רובינפור מסביר לנו כי יש דרגות שונות של התופעה, ובהתאם לכך מתאימים את שיטת הטיפול. במצבים מסוימים ובדרגה הנמוכה ביותר של התופעה ניתן למצוא מעין בליטה קטנה של בלוטת השד הנמצאת מתחת לפטמה, ובדרגות הגבוהות של התופעה יש עודפי שומן בבלוטת השד ובחלק ניכר מבית החזה.

תופעת החזה הנשי בגברים יכולה להתפתח בגיל הינקות כתוצאה מהורמונים המצויים בחלב האם, ולרוב היא מופיעה בגיל ההתבגרות בגלל השינויים ההורמונליים (על פי הסטטיסטיקה התופעה קיימת אצל כ-70% מהנערים) והיא חולפת מאליה, ובנוסף התופעה יכולה להתפתח בקרב מבוגרים.

אם בסיום ההתבגרות נותרים עודפי עור ורקמות שומן הגורמים למראה של חזה נשי – ניתן לעבור ניתוח הקטנת חזה לגברים וכך נפטרים מעודפי השומן ורקמות העור וזוכים למראה אסתטי מרשים ופרופורציונלי.

מה הגורמים לתופעה?

לתופעת הגניקומסטיה יש גורמים ידועים שונים כגון:

שינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות, ברוב המקרים התופעה חולפת מעצמה ואין צורך בניתוח.
בגיל הינקות התופעה מתרחשת בגלל הורמונים המצויים בחלב האם.
השמנת יתר.
שימוש בתרופות הגורמות לתופעה.
שימוש בהורמונים.
שימוש בסמים.
תופעת לוואי של מחלות כבד שונות.
הפרשת יתר של הורמון הפרולקטין.
גנטיקה.

הניתוח להקטנת חזה לגברים מתאים לכל גבר הסובל מגדילה לא פרופורציונלית של בלוטת השד ולגברים הסובלים מעודף משקל ומראה של חזה נשי. ראוי לציין כי מבצעים את הניתוח רק בסיום גיל ההתבגרות, בהתאם לחומרה הבעיה. הניתוח שכיח מאוד בקרב גברים לאחר גיל ההתבגרות הסובלים מחזה בולט בגלל חוסר איזון הורמונלי. לא מעט צעירים הסובלים מהבעיה מעדיפים לעבור את הניתוח לפני הגיוס לצבא כדי להימנע ממבוכה והקנטות במקלחות המשותפות.

בנוסף, הניתוח מתאים לגברים הסובלים מבעיות הורמונליות בגיל מבוגר, בדרך כלל בעיות הנובעות מהפרשת יתר של הורמון הפרולקטין. הניתוח יכול להתאים לכל גבר הסובל מהתופעה שגורמת לו לפגיעה משמעותית בביטחון ובדימוי העצמי, כלומר פגיעה באיכות חייו הבאה לידי ביטוי בחוסר נוחות בעת חשיפת החזה ופלג הגוף העליון (חדר כושר, ים, בריכה וכו'), בקושי ללבוש חולצה צמודה ולמי שסובל מהבעיה הגורמת לו לפגיעה ביחסים האינטימיים עם בת הזוג.

כדאי לדעת כי יש שני סוגים עיקריים של גניקומסטיה:

גניקומסטיה אמיתית – הימצאות של רקמת שד (כמו הרקמה הנשית) בשד הגברי, בדרך כלל בליווי של רקמות שומן בשד. אצל גברים רזים הסובלים מהתופעה מוצאים לרוב רק רקמת שד.

פסאודו גניקומסטיה – הימצאות של ריבוי רקמת שומן בחזה הגברי, ללא רקמת שד אמיתית, כלומר גדילת שדיים לא אמיתית אצל גבר.

איך מזהים גניקומסטיה, מהם הסימפטומים המרכזיים?

התופעה מתבטאת בבליטה לא פרופורציונלית בשדיים של הגבר וניתן לזהות נוכחות של גוש צמיגי באזור הפטמות, לעיתים רק בפטמה אחת. הבליטה עשויה להיות רגישה למגע ובמקרים מסוימים ניתן לזהות הפרשות נוזליות מהפטמה עצמה. עם זאת, חשוב לזכור כי גם בעיית עודף משקל גורמת למראה של חזה גדול ונשי, וזאת כתוצאה מעודפי השומן.

הכנות לקראת ניתוח גניקומסטיה

ההכנות לניתוח הקטנת חזה בגברים כוללות פגישת ייעוץ עם דוקטור רובינפור ועם הרופא המרדים. כמו כן, בהתאם להמלצות הרופא, המטופל נדרש לעבור בדיקות שונות כגון: בדיקות מעבדה (ספירת דם, תפקודי קרישה וכו'), בדיקת מאזן הורמוני מין על ידי אנדוקרינולוג, צילום חזה, אק"ג.

ד"ר רובינפור מציין כי הניתוח אינו מתאים לגברים הבאים:

מטופל עם ציפיות לא ריאליות.
מטופל הסובל מהשמנת יתר.
מטופל הסובל מבעיות רפואיות קשות העלולות לסכן אותו בגלל ההליך הכירורגי והשלכותיו.

ייעוץ והכוונה לפני ניתוח גניקומסטיה במרפאה של דוקטור רובינפור

הכנה לניתוח גניקומסטיה מתחילה בפגישת ייעוץ אישית עם המטופל, יש לציין כי ד"ר רובינפור נפגש עם כל מטופל ובודק את נתוני הגוף, כולל משקל, היקף החזה, כמות עודפי העור והשומן בבלוטה, דרגת נפילת השד או השדיים ועוד. בנוסף, המטופל נדרש לעבור מספר בדיקות, בדגש על בדיקת דם, אק"ג, צילום חזה ובדיקת פרולקטין בדם. לאחר הבדיקות והמדידות הרופא קובע את הטכניקה הניתוחית המתאימה ביותר.

למטופלים הסובלים מעודף משקל מומלץ לעבור דיאטה לפני הניתוח כדי להימנע מהישנות התופעה. כמו כן, ד"ר רובינפור מקפיד על ההכנה לקראת הניתוח כדי לשלול בעיות הורמונליות וכך ניתן להימנע מהישנות התופעה. בפגישת הייעוץ הוא שואל לגבי תרופות, בוחן את הגיליון הרפואי ומאפיין רגישות לתרופות, לכן בהתאם להמלצתו יש לשנות תרופות או מינון, בעיקר תרופות לדילול דם ותרופות נוגדות דלקת.

ההכנות לקראת הניתוח כוללת הפסקת עישון לפחות חודש לפני ביצוע ההליך הכירורגי. חשוב להימנע מעישון גם במשך חודש לאחר הניתוח. הטכניקה הניתוחית נקבעת לאחר הבדיקות ושיחת ייעוץ והכוונה עם דוקטור רובינפור, הבחירה בשיטת הניתוח מושפעת מדרגת גודל הגניקומסטיה ויש 4 דרגות שונות.

דרגות החומרה של תופעת הגניקומסטיה

בתהליך האבחון של גניקומסטיה הרופא שולל קיומן של בעיות אחרות, למשל מסת יתר של החזה אצל הגבר, פסואודגינקומסטיה, ליפומה, סרטן השד וכד'. הסולם שמשמש את הכירורג הפלסטי כדי לאמוד את הגודל ונפח השד אצל הגבר מבוסס על 4 דרגות, ובהתאם לדרגה הרופא קובע את שיטת הניתוח:

דרגה 1 (קלה) – הגדלה מינורית בלי עודפי עור, המתבטאת בבליטה קטנה מתחת לפטמה. השיטה הניתוחית מבוססת על הוצאת הגוש הקטן והבלוטי מתחת לפטמה.

דרגה 2 (מתונה) – הגדלה מתונה של השד הזכרי ללא עודפי עור, המתבטאת בבליטה גדולה יותר עם עודפי שומן. השיטה הניתוחית מבוססת על שאיבת שומן והוצאת בלוטת השד.

דרגה 3 (בינונית) – הגדלה מתונה הכוללת עודפי עור, המתבטאת בעודפי רקמת השד, השיטה הניתוחית מורכבת יותר וכוללת שאיבת שומן, הסרת הבלוטה ובהתאם לצורך כריתה של עודפי רקמת עור.

דרגה 4 (חמורה) – הגדלה משמעותית וניכרת הכוללת עודפי עור. השיטה הניתוחית מורכבת וכוללת שאיבת שומן בשילוב הוצאת בלוטת השד, ולרוב משלבים גם כריתת עודפי רקמת עור, לכן הניתוח עלול להשאיר צלקות.

תהליך הניתוח

הניתוח להקטנת חזה לגברים אורך כשעה, כדאי לדעת כי ד"ר רובינפור פיתח שיטה חדשנית וייחודית המפחיתה את רמת הכאב באופן משמעותי וכך ההתאוששות והחזרה לשגרה קלה ומהירה יותר. במהלך הניתוח דוקטור רובינפור מזריק חומרי הרדמה ישירות לרקמת השד, וברוב המקרים הוא ממקם את הצלקת בקו המתאר של העטרה, כך שהצלקת תהיה מוסתרת. בסיום הניתוח משאירים נקז ליום או יומיים, בהתאם להחלטת הרופא המנתח, הנקז מונע הצטברות נוזלים ודם ברקמת השד, ולאחר מכן מתבצעת חבישה זמנית של האזור.

החלמה לאחר ניתוח

  • לאחר הניתוח נשארים להתאוששות ולהשגחה למספר שעות 
  • יש ללבוש מחוך ייעודי למשך 4 – 6 שבועות.
  • בהתאם לצורך ניתן לקחת אנטיביוטיקה במהלך הניתוח ובמשך 5 ימים לאחריו.
  • לאחר 48 שעות אפשר להסיר את התחבושות ולהתקלח באופן מלא, עם מים חמימים וסבון.
  • יש להימנע מפעילות גופנית ופיזית מאומצת לפחות למשך חודש.
  • אין להרים משקל כבד מעל 5 ק"ג לפחות 3 שבועות.
  • אפשר לחזור לפעילות גופנית באופן הדרגתי לאחר חודש.
  • ניתן לחזור לעבודה לאחר כשבוע.
  • חזרה לפעילות מלאה לאחר 6 שבועות, כולל אימונים בחדר כושר.

יומיים לאחר הניתוח יש להגיע לביקורת ראשונה, במהלך הביקורת מוציאים את הנקז. כמו כן, יש להגיע לביקורת שנייה כשבוע לאחר הניתוח וחשוב להגיע לביקורת נוספת לאחר 3 שבועות, במפגש זה מסירים את המחוך.

אילו סיבוכים אפשריים בניתוח הקטנת חזה לגברים

כל ניתוח עלול לגרום לסיבוכים, לכן גם ניתוח הקטנת חזה לגברים עשוי לגרום לסיבוכים שונים כגון:

  • שטפי דם ודימומים מרקמת השד.
  • הצטברות נוזל באזור המנותח (סרומה).
  • צלקות בולטות.
  • עודפי עור שלא הוסרו.
  • א-סימטריה במראה ובגודל השדיים של הגבר, בדרך כלל חוסר הסימטריה הוא מבנה מולד ואין אפשרות לתיקון מלא.
  • זיהומים (נדיר יחסית).
  • נפיחות הנגרמת בדרך כלל בגלל שאיבת שומן, החולפת עם הזמן.
  • היעדר תחושה זמני בפטמה או בחזה.
  • נמק של הפטמה ו/או העטרה.

ד"ר רובינפור ממליץ לכל המטופלים להימנע משינוי דרסטי במשקל גופם כדי לשמר את תוצאות ההליך הכירורגי. כמו כן, הוא ממליץ למטופליו להקפיד על משטר תזונה נכון ולשמור על משקל תקין ומאוזן לאחר הניתוח.

גניקומסטיה והקטנת חזה לגברים שאלות נפוצות

אם מרגישים או רואים נוכחות של גוש צמיגי בשד אחד או בשניהם מומלץ לפנות לרופא המשפחה או לרופא מומחה. כאשר מבחינים בחזה מוגדל או במראה של חזה נשי אצל הנער או הגבר כדאי לעבור אבחון מקצועי.

הניתוח להקטנת החזה לגבר מתאים לנערים החל מגיל 16, לאחר סיום השינויים ההורמונליים בגיל ההתבגרות. זהו ניתוח אסתטי לכל דבר, אך לעיתים הוא נחוץ גם מסיבות רפואיות.

התופעה השכיחה יכולה להופיע רק בשד אחד ולא תמיד היא תופיע בשני הצדדים. אם התופעה היא רק בשד אחד הניתוח יביא למראה פרופורציונלי של שני השדיים אצל הגבר, על כן הרופא המנתח מבצע ניתוח רק בצד אחד.

ד"ר רובינפור ממליץ למטופלים להקפיד על תזונה נכונה ומשקל גוף מאוזן, יש לשמור על משקל תקין לאורך כל השנים שלאחר ההליך הכירורגי. אם התופעה חוזרת למרות שלא חל שינוי במשקל המטופל, יש לעבור בדיקות הורמונליות מקיפות לצורך אבחון הבעיה וקבלת טיפול מתאים.

המאמר נכתב על ידי

ד"ר רובינפור הינו מומחה לכירורגיה פלסטית ולרפואה אסתטית, מהמובילים בישראל.
רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים אסף הרופא.
מנהל מרפאה לרפואה אסתטית ברמת החייל, בה הוא מציע את כל מגוון הטיפולים המתקדמים בתחום האסתטיקה.
ד"ר רובינפור, ביצע ממרום 30 שנות ניסיון ככירורג פלסטי, את כל מגוון הניתוחים הפלסטיים האפשריים הדורשים ניסיון כירורגי רב, במהלכן פיתח טכניקות עבודה ייחודיות שהפכו מודל לחיקוי.
ד"ר רובינפור מקפיד להשתתף בכנסים והשתלמויות מקצועיים בכירורגיה פלסטית ורפואה אסתטית במרכזים מובילים בארץ ובעולם והוא מעודכן בכל הגישות הניתוחיות והטיפולים האסתטיים.

התקשרו לייעוץ