חזה לא סימטרי

ד"ר מנו רובינפור

אסימטריה של החזה היא תופעה נפוצה בקרב נשים, על פי מחקרים שנעשו בעולם עולה כי 88% מהנשים שנבדקו ועמדו בפני ניתוח להגדלה החזה סבלו מחזה לא סימטרי בדרגה כזו או אחרת. חזה נשי הוא סמל לפוריות ונשיות, הוא משפיע על הביטחון העצמי ובנוסף השדיים משפיעים על הדרך שבה נערות בגיל ההתבגרות ונשים רואות את עצמן כמושכות וכנשיות.

כאשר נערה בגיל ההתבגרות או אישה בוגרת סובלת מתופעה של חזה לא סימטרי, למעשה זהו מצב שבו השדיים שלה אינם שווים בגודל, בצורה, במיקום וגודל הפטמות. חשוב לזכור כי אסימטריה בגוף האדם היא תופעה שכיחה ונשים וגברים כאחד מגלים לא פעם חוסר סימטריה באיברי גופם, בעיקר באיברים זוגיים כגון, עיניים, גפיים, אוזניים וגם בשדיים. חזה לא סימטרי יכול להתבטא בהבדלים קלים או בהבדל משמעותי ביi השדיים.

מה זה בדיוק חזה לא סימטרי? מה מומלץ לעשות במצב של חזה לא סימטרי בגיל ההתבגרות? מה הקשר לחזה טובולרי? האם החזה האסימטרי עלול לגרום לבעיות בריאותיות? איך מתקנים חזה אסימטרי? ד"ר רובינפור הכין עבורכן מדריך מקצועי ומקיף בנושא חזה לא סימטרי, המדריך נועד לצורכי ידע והבנה בלבד, ואין לראות בו תחליף לייעוץ מקצועי במרפאה. בכל שאלה ובקשה הנכן מוזמנות לפנות לקליניקה של ד"ר רובינפור .

מהו חזה לא סימטרי?

ד"ר רובינפור מציין כי הניתוח מתאים לכל אישה בריאה שאינה מרוצה ממראה החזה שלה. הניתוח מומלץ לנשים החל מגיל 18, מאחר ויש להמתין להתפתחות מלאה של השדיים ולאפשר להם להגיע לגודלם המקסימלי. יש לציין כי מנהל הבריאות האמריקאי (FDA) ממליץ לא לבצע הגדלת חזה לפני גיל 18, אך במקרים מסוימים הרופאים בארץ מבצעים ניתוח גם לנשים בגיל 17. למעשה, ניתן לעבור את הניתוח לפני גיל 18 במקרים של פגמים משמעותיים במראה השדיים, בדרך כלל על רקע של פגמים מולדים או נרכשים, למשל חבלות, מחלות ועוד.

החזה הלא סימטרי משפיע לרעה על הדימוי העצמי של נערות בגיל ההתבגרות ועל הדימוי והביטחון העצמי של נשים בגילאים שונים. האסימטריה בחזה מקשה על האישה להתאים חזיות ובגדים, ובנוסף התופעה השכיחה פוגעת קשות בדימוי העצמי ובתחושת הנשיות.

אסימטריה בחזה הנשי יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • אסימטריה של גודל השדיים ובית החזה (כ-44% מהמקרים).
  • אסימטריה בגודל הפטמות (כ-24% מהמקרים).
  • הבדל במיקום הפטמות ביחס לחזה.
  • צניחה של שד אחד ביחס לשד האחר.
  • תסמונת פולנד – צד אחד של החזה אינו מתפתח כמו הצד האחר.
  • חזה טובלרי, המכונה גם חזה צינורי, תופעה שכיחה יחסית המתרחשת עקב התפתחות לא אחידה של רקמת השד בגיל ההתבגרות, בדרך כלל עם עודף של רקמת חיבור בשד עצמו, ובמקרים רבים נשים עם חזה צינורי סובלות מאסימטריה בשדיים.

האם כל חזה אסימטרי מצריך ניתוח?

חשוב לזכור כי החזה הנשי מתחיל להתפתח בגיל העשרה המוקדם והחזה ממשיך בהתפתחותו עד גיל 17 או 18. בתקופת צמיחת החזה אצל נערות, החזה מקבל את הגודל, הנפח והצורה שלו, אך מאחר וגוף האדם אינו סימטרי באופן מושלם, כמעט תמיד יש הבדלים קלים בנפח ובצורת השדיים, כמו גם במיקום השד ביחס לגוף ומיקום הפטמה. עד לסיום גיל ההתבגרות ההבדלים בנפח ובצורת השדיים עשויים להיות משמעותיים, אך אין צורך בהליך כירורגי מאחר ויש להמתין עד שהחזה מתייצב ומפסיק להתפתח, כלומר לקראת גיל 17 או 18.

ד"ר רובינפור מציין כי חזה לא סימטרי נחשב לנורמלי מאחר שאין שני איברים בגוף שהם זהים לחלוטין. לכן, כל עוד התופעה אינה בולטת ומפריעה בצורה משמעותית לחיי המטופלת, אין צורך למהר ולתקן את החזה האסימטרי. יחד עם זאת, אם לנערה יש חזה לא סימטרי בגיל ההתבגרות והאסימטריה בולטת ומשפיעה על הדימוי העצמי ואיכות חייה לאחר שהחזה סיים את שלב צמיחתו, כדאי לשקול ניתוח לתיקון החזה.

כאשר המטופלת סובלת מאסימטריה בולטת לעין בחזה וכתוצאה מכך היא סובלת מאי נוחות גופנית, ומראה אסתטי לא יפה, מדימוי עצמי ירוד והיא נמנעת מאינטימיות ומפעילויות כמו שחייה ובילוי בים ובבריכה, בהחלט יש מקום לשקול את ההליך הכירורגי לתיקון אסימטריה בחזה.

ייעוץ מקדים לבחירת דרכי הטיפול

חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי לברר את הגורמים לחזה לא סימטרי בגיל ההתבגרות או לאחר מכן. כדאי לדעת כי נשים רבות פונות לכירורג פלסטי, על מנת לעבור ניתוח הגדלת חזה עקב אי סימטריה בשדיים.

בפגישת ייעוץ מקדימה לניתוח, ד"ר רובינפור בוחן את נתוני המטופלת, בהתייחס לגיל המטופלת, גובה ומשקל ובשיתוף עם המטופלת, בוחר את הטיפול האופטימאלי.

במקרים מסויימים, אם קיים הבדל משמעותי יש צורך בהקטנה או הרמה בשד אחד בלבד והגדלה לשד השני או להתאים שתלים שונים כדי להשיג סימטריה ולהבטיח חזה סימטרי ככל שניתן.

באיזה גיל ניתן לנתח חזה לא סימטרי?

ד"ר רובינפור לא ימליץ על ניתוח לתיקון אסימטריה בחזה לפני שהשדיים סיימו את התפתחותם. באופן כללי ניתן לעבור ניתוח לתיקון חזה לא סימטרי רק לאחר שהחזה סיים את שלב התפתחותו. לכן, מנתחים פלסטיים ממליצים לעבור ניתוח לתיקון חזה לא סימטרי לאחר גיל 17 או 18, כלומר בסיום שלב התפתחות השדיים.

כאשר מבצעים ניתוח לתיקון אסימטריה בחזה אצל נערות צעירות, ד"ר רובינפור לוקח בחשבון שימור של יכולת ההנקה, תוך שימוש בטכניקה שתאפשר למטופלת הנקה בעתיד. לכן, אין צורך להמתין עד סיום שלב ההריונות, הלידות וההנקה, וניתן לעבור את הניתוח, ללא חשש מפגיעה ביכולת ההנקה, גם בגיל צעיר.

תהליך ניתוח חזה לא סימטרי

ניתוח לתיקון חזה לא סימטרי הוא הליך כירורגי מורכב יותר בהשוואה לניתוחי אסתטיקה אחרים בחזה, לכן אין להקל ראש בבחירת הכירורג הפלסטי. הניתוח עצמו מבוצע בהרדמה כללית, ההליך הכירורגי דורש ידע, מקצועיות, ניסיון משמעותי ויצירתיות של המנתח, מאחר ויש לטפל בכל צד של החזה בדרך שונה. הניתוח דורש תכנון יסודי והכנות מקדימות, תוך התייחסות לרצונות של המטופלת.

הניתוח נמשך כשעה עד שעה וחצי ובמהלכו ד"ר רובינפור, בחלק מהמקרים, במקרה של הגדלת שדיים, ד"ר רובינפור מבצע חתך במיקום נסתר (בקפל התת שדי) ככל האפשר על מנת לבצע מניפולציות ברקמות השד והעור, בהתאם לצורך משתילים שומן עצמי כדי להגדיל את נפח השד או שמשתילים שתל מסיליקון.

החלמה ותוצאות מניתוח חזה לא סימטרי

בסיום הניתוח עוברים לחדר התאוששות ונמצאים תחת השגחה. מיד לאחר ניתוח לתיקון חזה לא סימטרי המטופלת חייבת ללבוש חזיית ספורט אלסטית מיוחדת המספקת תמיכה לשדיים ומחזיקה אותם במקום הרצוי ללא לחץ מיותר. בימים הראשונים לאחר הניתוח המטופלת עשויה לסבול מאי נוחות כללית באזור המנותח, מכאבים ומשטפי דם באזור הניתוח. תופעות הלוואי חולפות מאליהם תוך מספר שבועות.

כמו בכל ניתוח חזה, יש תופעות לוואי טבעיות כגון שטפי דם, נפיחות, רגישות יתר בחזה, אי נוחות כללית באזור המנותח. תופעות אלו חולפות עם הזמן.

את התוצאות הסופיות של הניתוח רואים רק לאחר מספר חודשים.

האם ישנם סיבוכים בניתוח?

בכל ניתוח יש סבירות של סיבוכים שונים, הסיבוכים העיקריים בניתוח לתיקון אסימטריה בחזה הם דימום, זיהום, דחיית שתל.
חשוב לציין, שתוצאה סופית לאחר ניתוח חזה טובולרי מתקבלת רק לאחר מספר חודשים ודרושה סבלנות ואורך רוח, עד שמתקבלת התוצאה האופטימאלית.

ד"ר רובינפור הינו מומחה לכירורגיה פלסטית ולרפואה אסתטית, מהמובילים בישראל.
רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים אסף הרופא.

מנהל מרפאה לרפואה אסתטית ברמת החייל, בה הוא מציע את כל מגוון הטיפולים המתקדמים בתחום האסתטיקה.

ד"ר רובינפור, ביצע ממרום 30 שנות ניסיון ככירורג פלסטי, את כל מגוון הניתוחים הפלסטיים האפשריים הדורשים ניסיון כירורגי רב, במהלכן פיתח טכניקות עבודה ייחודיות שהפכו מודל לחיקוי.

ד"ר רובינפור מקפיד להשתתף בכנסים והשתלמויות מקצועיים בכירורגיה פלסטית ורפואה אסתטית במרכזים מובילים בארץ ובעולם והוא מעודכן בכל הגישות הניתוחיות והטיפולים האסתטיים. ד"ר רובינפור ביצע עד היום בהצלחה אלפי ניתוחים פלסטיים וטיפולי אסתטיקה, הידע והניסיון הרב שצבר הובילו אותו לפתח טכניקות טיפול חדשניות ומתקדמות.

טיפולי הזרקות של חומרי מילוי להצערת עור הפנים, בשימוש החומרים המתקדמים והבטוחים ביותר, מתבצעים במרפאה של ד"ר רובינפור ברחוב הברזל ברמת החייל.

התקשרו לייעוץ