טיפול בסנטר כפול

מאת: דוקטור רובינפור

בעבר נחשב הסנטר הכפול למראה מחמיא ולסמל יופי עבור נשים, אך בעידן המודרני בו אנו חיים כיום התופעה מפריעה מבחינה אסתטית כיוון שהיא גורמת לנשים ולגברים להיראות שמנים ומבוגרים מגילם. בנוסף, הסנטר הכפול עשוי להיות מסוכן מבחינה בריאותית והוא פוגע בדימוי העצמי.
ראוי לציין כי עשרות אלפי ישראלים סובלים מתופעת הסנטר הכפול (פימה צווארית), לרוב הם מגלים את הסנטר הכפול בגיל 40 ומעלה ולאחר ירידה דרסטית במשקל. התופעה נגרמת מסיבות שונות כמו הצטברות רקמת שומן מתחת לקו הלסת, ירידה קיצונית או עלייה מהירה במשקל, שינויים הורמונליים, תרופות ותהליך הזדקנות הגורם להידלדלות רקמות העור ולשינוי במבנה הפנים. לשמחתנו יש לרפואה הפלסטית דרכי טיפול שונות בתופעת הסנטר הכפול, למשל שאיבת שומן ומתיחת העור, אך במקרים מסוימים הטיפול המתאים והמומלץ ביותר כולל גם ניתוח מתיחת צוואר.

מהם הגורמים העיקריים לתופעת הסנטר הכפול?

עשרות אלפי ישראלים סובלים מסנטר כפול, התופעה מטרידה אותם מבחינה אסתטית בגלל המראה המבוגר והמראה השמן. הגורמים העיקריים לסנטר כפול הם ירידה דרסטית במשקל לאחר דיאטות כאסח הגורמות להיווצרות עודפי עור, עלייה חדה במשקל הגוף, גנטיקה, גיל והזדקנות, מבנה צוואר המועד להצטברות רקמות שומן תת עורי, שינויים הורמונליים, תופעות לוואי של תרופות שונות, אורח חיים לא בריא, עישון ועוד.

למי מתאים הטיפול?

הטיפול בתופעת הסנטר הכפול מיועד לכל אדם בכל גיל, כלומר לנשים וגברים בכל הגילים שאינם מרוצים מהמראה הלא מחמיא. בנוסף, יש מטופלים שחייבים לעבור טיפול בגלל סיבות רפואיות, מאחר והתופעה עלולה לגרום לתסמונת הפסקות נשימה בשינה. כדאי לדעת תסמונת הפסקות נשימה בשינה נובעת במקרים מסוימים ממבנה צוואר ולסת הגורם להפעלת לחץ על קנה הנשימה ולקשיי מעבר האוויר לריאות. במקרים אלה הרופא ימליץ על ניתוח הכולל שאיבת שומן מהצוואר כדי לשפר את איכות חייו של המטופל ולמנוע ממנו סכנות לתחלואה גבוהה ולפגיעה משמעותית באיכות חייו.

מבוגרים רבים מחליטים לעבור טיפול להסרת הפימה הצווארית כדי לשפר את התפקוד היומי במקרים של הפרעות נשימה ופגיעה באיכות החיים, בדרך כלל הם ישלבו בניתוח גם טיפול למתיחת עור הצוואר ולהגדלת הסנטר כדי לשפר את המראה האסתטי וליהנות ממראה צעיר ואטרקטיבי יותר.

דרכי טיפול מומלצות בסנטר כפול

הסנטר משפיע על מראה הפנים, במקרים מסוימים תופעת הסנטר הכפול גורמת למראה מעוות ולפגיעה משמעותית בדימוי העצמי ובאיכות חיי המטופל. נשים וגברים הסובלים מהתופעה יכולים לעבור טיפולים שונים לשיפור המראה, לעיתים הטיפול המומלץ והנכון ביותר הוא ניתוח. במקרים הקלים, הכירורג הפלסטי בדרך כלל ימליץ על טיפולים אסתטיים מהירים וזעיר פולשניים כמו הזרקת חומרי מילוי (חומצה היאלורונית או שומן עצמי), אם קיים חסר גדול ונדרש תיקון סנטר משמעותי הרופא ימליץ על השתלת שתל סנטר להוספת הנפח החסר, השתל מתאים למקרים בהם המטופל סובל מסנטר אחורי. 

יש דרכי טיפול נוספות, לכן חשוב לפנות לרופא פלסטי מומחה ומנוסה. במקרים הקלים וכאשר גילו של המטופל צעיר, הרופא ימליץ ברוב המקרים על שאיבת שומן מהסנטר והעור הגמיש והאלסטי יתהדק מחדש. בגיל מבוגר יותר העור סובל מרפיון ודלדול לכן מעבר לשאיבת שומן מבצעים גם מתיחה והידוק של עור הצוואר. מטופלים לאחר ירידה דרסטית במשקל הסובלים מהתופעה ומהמראה הלא אסתטי צריכים לעבור ניתוח מתיחת צוואר כדי להסיר את עודפי העור והשומן מהאזור.

יש דרכי טיפול נוספות שניתן לנסות לפני החלטה על ניתוח מתיחת צוואר, לדוגמה  הזרקת מולקולה הנקראת חומצת דאוקסיכוליק שמסוגלת לפרק את תאי השומן ולהותיר את הרקמות שלמות, המסת שומן ומיצוק עור הצוואר באמצעות גלי רדיו, טיפולי הקפאת שומן וטיפול באולטרסאונד.

תהליכי הטיפול

הטיפול הקלאסי בסנטר הכפול מבוסס על ניתוח מתיחת צוואר, הטיפול מתאים לאנשים עם עור צוואר רפוי ועודפי עור משמעותיים בסנטר ובצוואר, ולרוב ממליצים על הניתוח אם טיפולים לא פולשניים לא הצליחו להביא לתוצאות הרצויות. בניתוח מתיחת צוואר משלבים גם שאיבת שומן לפני מתיחת העור, הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך כשעתיים, במהלכו מבצעים חתך זעיר. במהלך הניתוח הרופא מסיר את עודפי העור והשומן מאזור הסנטר והצוואר, ולאחר מכן הוא מותח את העור, ובהתאם לצורך מחדירים שתל סנטר קבוע.

ההחלמה מניתוח מתיחת צוואר מהירה יחסית, זו פרוצדורה כירורגית פשוטה המחייבת החלמה קצרה, ולאחר כמה ימי החלמה בבית אפשר לחזור לשגרה מלאה. ההחלמה מטיפולים לא פולשניים מהירה מאוד, אין צורך בתקופת החלמה בבית וניתן לראות את התוצאות הסופיות תוך מספר שבועות. 

 
התקשרו לייעוץ