החלפת שתלי חזה

ד"ר מנו רובינפור

ניתוחי חזה כמו הגדלת ו/או הרמת חזה נחשבים לפופולריים מאוד, ונשים רבות בארץ וברחבי העולם עברו את ההליך הכירורגי בהצלחה. אם עברת ניתוח הגדלת חזה לבטח שמעת בתקשורת כי יצרני השתלים ממליצים להחליף את שתלי הסיליקון לאחר 12-10 שנים. חשוב להחליף את שתלי החזה כאשר הם עדיין תקינים, כך תוכלי להימנע מתופעות לוואי המיוחסות לשתלי הסיליקון מהדור הקודם, כגון: דליפת סיליקון מהשתל, תגובות אמוניות, גירויים דלקתיים, גידול לימפטי והיווצרות קופסית קשיחה הגורמת לאי נוחות ולכאבים.

חשוב להבין כי שתלי הסיליקון הם גוף זר המוחדר לחזה האישה, והשתלים לא נועדו להישאר בגוף למשך כל החיים. היצרנים ממליצים להחליף את שתלי הסיליקון הישנים בשתלים מודרניים ואיכותיים יותר, כל עוד השתלים עדיין תקינים. הרצון להחלפת שתלי החזה לא חייב להיות מסיבות רפואיות ויש נשים רבות המעוניינות לעבור ניתוח חזה נוסף מסיבות אסתטיות, כלומר ברצונן לשפר את מראה החזה הנשי ולהתאימו לתנודות במשקל ובמראה הגוף.

דוקטור רובינפור מסביר כי הביקוש להחלפת או להסרת שתלי הסיליקון גבר בשנים האחרונות עקב הפרסום השלילי באמצעי התקשורת בנושא תופעות הלוואי המיוחסות לשתלי הסיליקון. למרות החשש הרב בקרב הנשים שעברו ניתוחי חזה, כדאי לדעת כי ברוב המקרים השתלים תקינים ואין באמת סכנה בריאותית לאישה. כך לדוגמה, מחקר שבוצע באחד מבתי החולים הגדולים בישראל ופורסם לאחרונה מגלה כי רק כ-10% מהנשים שעברו הליך להסרת שתלי החזה דיווחו על שיפור בסימפטומים מהן הן סבלו לפני הניתוח להשתלת שתלי הסיליקון. לטענת הרופאים מדובר באפקט פסיכולוגי מאחר שהמחקר המדעי אינו מייחס בעיות בריאותיות להיווצרות הקופסית והצלקת הקשיחה סביב השתל, אך במקרה של דליפת הסיליקון המחקרים מעידים על קשר לגידול לימפטי (למיפומה עם תאים גדולים – Large Cell Lymphoma).

סיבות מרכזיות להחלפת שתלים

רוב הנשים אשר עברו ניתוח הגדלת חזה יודעות כי אם ייווצר קרע בשתל או במקרה שהן ירצו להגדיל את השתל וליהנות מחזה נשי גדול יותר – עליהן לעבור ניתוח להחלפת השתלים. בדרך כלל מבצעים את הניתוח בעקבות קרע בשתלי סיליקון, שנים רבות לאחר ההליך הכירורגי להגדלת החזה הנשי. הסיבות להחלפת או להסרת השתלים מחולקות לשתי קבוצות עיקריות – סיבות רפואיות ובריאותיות וסיבות אסתטיות. ד"ר רובינפור מביא בקצרה את הסיבות העיקריות להחלפת השתלים:

קרע בשתל סיליקון – קרע בשתל הסיליקון מתגלה לרוב בבדיקה שגרתית ועשוי להיות בדרגות חומרה שונות, כאשר הקרע גורם לדליפת סיליקון מהשתל, והסיליקון מתפזר ברקמת השד או באזור בית השחי.

דליפה מיקרוסקופית בשתל – כתוצאה משחיקה של מעטפת השתל או כתוצאה מקרע זעיר, ישנה דליפת סיליקון מיקרוסקופית ולא תמיד ניתן לאבחן את הדליפה בבדיקות הדמיה.

קופסית קשיחה סביב השתל – קופסית היא רקמת חיבור העוטפת את השתל ונרקמת סביבו. לעיתים היווצרות הקופסית הקשיחה סביב השתל גורמת לדפורמציה במבנה השד, לנוקשות במגע השד ובמקרים מסוימים לכאב בדרגה זו או אחרת. הקופסית הקשיחה עלולה לגרום לשינויים במיקום השתלים בחלק העליון של החזה הנשי ולמראה של שדיים נפולים.

קופסית דלקתית – במקרים יחסית נדירים הקופסית היא דלקתית, והדלקת הכרונית גורמת לכאב, אי נוחות ולהפרשת נוזלים סביב השתל, כלומר סרומה. אם אין אפשרות לטפל בבעיה בעזרת תרופות הרופא ימליץ על החלפת השתלים.

לימפומה – מחקרים חדשים מצביעים על קשר בין הקופסית לבין גידול לימפטי המכונה לימפומה עם תאים גדולים. זהו גידול נדיר המופיע בדרך כלל אצל נשים עם שתלים שיוראו על ידי חברת אלרגן, וחשוב לדעת כי השתלים האלו נאסרו לשימוש על ידי ה-FDA האמריקאי. הטיפול המומלץ במקרה זה הוא הסרת השתלים מהחזה וכריתת הקפסולה באופן מוחלט. אם הבחנת לאחר שחלפו מספר שנים מיום הניתוח בהתנפחות פתאומית בשד אחד – עלייך לפנות לרופא ולעבור בדיקות כדי לשלול גידול זה.

סיבות אסתטיות להחלפת שתלים בחזה

שדיים שהתרוקנו והתרופפו עם הגיל והשנים – החלפת השתלים והרמת החזה כדי להוסיף נפח לחזה הנשי ולהדק את המעטפת, לאחר שהשדיים התרוקנו והתרופפו עם הגיל והשנים.

נפילת השדיים – החלפת השתלים בעקבות צניחת ונפילת השדיים מטה, בדרך כלל בסיום שלב ההריונות, הלידות וההנקה. הטיפול המומלץ כולל החלפת שתלים והרמת השדיים.

שתלים גדולים או קטנים מדי – האישה מעוניינת להחליף את השתלים הקיימים בשתלים חדשים גדולים או קטנים יותר, מסיבות אסתטיות. יש נשים שאינן מרוצות מתוצאות הניתוח הקודם והן מעוניינות להחליף לשתלים גדולים או קטנים יותר.

תיקון אסימטריה – בדרך כלל החזה הנשי אינו סימטרי באופן טבעי, ובעזרת התערבות כירורגית ניתן לתקן אסימטריה בחזה. אם לאחר הניתוח הקודם האישה אינה מרוצה מהאסימטריה בשדיים ניתן להחליף שתלים ולעצב מחדש את החזה הנשי, אך חשוב לציין שלא ניתן לתקן אסימטריה באופן מוחלט. אסימטריה בחזה הנשי יכולה להתפתח כתוצאה מלידות והנקות, והחלפת השתלים יכולה לתקן את הבעיה. בניתוח הגדלת חזה ניתן לתקן אסימטריה בנפח השד אך לא ניתן לתקן את מיקום וגודל הפטמה ואת רוחב השד.

תנודות במשקל הגוף – המשקל שלנו משתנה בעקבות שינויים הורמונליים, לידות ועוד, והתנודות במשקל הגוף עשויות לגרום לשינוי בצורת השתל והחזה הנשי.

החלפה לשתלים מודרניים ואיכותיים יותר – הדור הקודם של שתלי הסיליקון יוצר בטכנולוגיה מיושנת והמעטפת הייתה בדרך כלל מחוספסת ועבה, לכן התקבל מראה פחות טבעי ונשים דיווחו על נוקשות מסוימת בחזה שלהן. השתלים מהדור החדש מיוצרים בטכנולוגיות מתקדמות ואיכותיות יותר, יש מגוון סוגים, צורות וגדלים של שתלי סיליקון, והשתלים המודרניים הפחיתו משמעותית את תופעת היווצרות הקופסית סביב השתל. השתלים החדשים מגיעים בטווח רחב של גדלים וצורות לכן כל אישה יכולה לבחור את השתל המתאים ביותר עבורה, תוך התייחסות לגורמים כמו סוג העור, עודפי עור, גיל והמראה אליו האישה שואפת להגיע.

דוקטור רובינפור ממליץ לכל הנשים שעברו ניתוחי חזה עם שתלי סיליקון לעבור לאחר כ-10 שנים מיום הניתוח בדיקת הדמיה באולטרסאונד או ממוגרפיה. הבדיקה נועדה לשלול קרע או דליפה בשתלי הסיליקון, ובהתאם לממצאי ההדמיה מתאמים תור להחלפת השתלים הישנים.

תקופת המעבר אצל נשים – בגיל המעבר ולאחר הפסקת המחזור החודשי, יש נשים שהחזה שלהן גדל באופן בלתי מוסבר, לכן במקרים מסוימים יש להקטין את השתל כדי להביא לפרופורציה נכונה במראה החזה הנשי.

טרנדים – בעבר המגמה הייתה להשיג חזה גדול ומרשים, לכן נשים רבות ביקשו שתלים גדולים ולא פרופורציונליים לגופן. בשנים האחרונות יש מגמה חדשה בקרב הנשים ומרביתן מעוניינות בשתלים במידה קטנה יותר כדי להתאים את החזה הנשי לפרופורציות של גופן.

נזקי שתלים גדולים מדי – שתלים גדולים ולא פרופורציונליים לגוף האישה עלולים לגרום ללחץ מוגבר על רקמות השד, להביא לקרע ברקמת הקולגן, להופעת סימני מתיחה על עור השד ולכאבי גב.

סוגי השתלים הקיימים בשוק

שוק שתלי החזה עבר מהפכה של ממש עקב הפיתוח המתקדם והמואץ בתחום ייצור שתלי הסיליקון. אם בעבר הלא רחוק השוק נשלט על ידי 3-2 חברות, כיום יש הרבה חברות המתמחות בייצור שתלי חזה מודרניים במגוון גדלים וצורות.

ד"ר רובינפור מסביר לנו כי התגלה קשר בין שתלי אלרגן לבין סרטן השד מסוג לימפומה, לכן ארגוני הבריאות אסרו על השימוש בשתלים אלו, בהתאם להמלצת ה-FDA האמריקאי. השתלים המסוכנים יוצרו בטכנולוגיה של מעטפת BIO CELL ולטענת החוקרים המעטפת המחוספסת והגסה היא מקור הבעיה להתפתחות לימפומה.

השתלים המודרניים המיוצרים כיום הינם בטיחותיים, איכותיים ובעלי אישור מארגום ה-FDA. שתלי החזה מהדור החדש מגיעים בשלל צורות וגדלים. התשלים המודרניים מכילים סיליקון ג'ל מוצק והמעטפת החיצונית שלהם היא חלקה או מחוספסת. מנתחים פלסטיים רבים בארץ ובעולם מעדיפים להשתמש כיום בשתלים עם המעטפת המחוספסת מאחר שההנחה היא שהחספוס של השתל מונע חלקית היווצרות קופסית קשיחה.

שני הסוגים הנפוצים ביותר של שתלי החזה החדשים הם:

שתלים עגולים – שתלים עגולים מחלקים לשתלי חזה בעלי פרופיל גבוה יותר או פחות ושתלים בפרופיל בינוני, יש להם דרגות שונות של הבלטה (PROJECTION), ובמרפאה של ד"ר רובינפור מתאימים את השתל לנתוני גוף האישה, למאפייני רוחב מבנה החזה שלה, לגובה הפטמה ולמראה שהיא מעוניינת להשיג. היתרון המרכזי של שתלים עגולים הוא שמירה על צורתם גם אם יש תזוזה של השתל עם השנים.

שתלים אנטומיים – שתלים אנטומיים מכונים גם שתלי טיפה, הם מגיעים בפרופיל בינוני או גבוה ויש צורות שונות של בסיס השתל – עגול, מאורך (כמו אגס עומד) ופחוס (כמו אגס שוכב). היתרון המרכזי של השתל האנטומי הוא היכולת להשיג את מראה החזה הטבעי, אך כדאי לדעת כי עם השנים קיימת סכנה של סיבוב השתל והיווצרות דפורמציה בשדיים. אין אפשרות להכניס שתל אנטומי לאחר הוצאת שתלים עגולים עקב הסיכון המוגבר לסיבוב השתל בחלל הקיים המיועד לשתל העגול.

שתלים נפוצים נוספים הם שתלים בעלי חספוס גס, אלו שתלים עמידים מאוד אך קיים סיכון להתפתחות גידול לימפטי. במדינות רבות הפסיקו להשתמש בשתלים עם החספוס הגס. יחד עם זאת, יש שתלים מודרניים בעלי ציפוי פוליאוריתן מחוספס הנצמדים היטב לרקמות הגוף והסיכון שלהם להיווצרות קופסית נמוך, לכן החברות המייצרות שתלים אלו מעניקות אחריות למשך 10 שנים בפני התקשות, סיבוב ותזוזה. השתלים המחוספסים נחשדים בקשר למחלה נדירה הנקראת BIA ALCL לכן הפסיקו להשתמש בהם.

פגישת ייעוץ ואבחון

לפני ניתוח החלפת שתלים, ד"ר רובינפור יזמין אותך לפגישת ייעוץ מקדימה ולאבחון ראשוני. במהלך הפגישה המקדימה הוא בודק את מצב השתלים, מאבחן את נתוני ומאפייני גופה של המועמדת לניתוח, בודק את כמות עודפי העור ועובי רקמת השד. הבדיקה המקדימה נועדה לסייע לרופא לבחור את סוג השתל, להתאים את שיטת הניתוח ולברר האם צריך לשלב מעבר להחלפת השתלים גם הרמת חזה.

כמו כן, ד"ר רובינפור בודק האם קיימת קופסית סביב השתל, האם יש דליפה מיקרוסקופית או קרע בשתל אחד או בשניהם, והוא מאבחן את תופעת ההתקשות והקופסית סביב השתל הקיים, מאחר והקופסית משפיעה על בחירת שיטת הניתוח ותהליך ההחלמה. חשוב להדגיש כי שיטת הניתוח וסוג השתלים מותאם גם לרצונות של המטופלת ולמראה שהיא רוצה להשיג.

בדיקות לפני ניתוח החלפת שתלים

טרם הניתוח להחלפת השתלים המטופלת חייבת לעבור מספר בדיקות כגון:

  • בדיקת אולטרסאונד (שדיים) או ממוגרפיה.
  • בדיקות דם ותפקודי קרישה.
  • בדיקת א.ק.ג.

מהלך הניתוח להחלפת שתלים

ניתוח החלפת שתלים מתבצע תחת הרדמה כללית, וההליך הכירורגי נחשב יחסית לפשוט, קצר ומהיר. הניתוח עצמו אורך כשעה בלבד, וד"ר רובינפור מבצע הרדמה בשיטה ייחודית שנועדה להפחית משמעותית את רמת הכאב ולקצר את תהליך ההחלמה.

במהלך הניתוח להחלפת שתלי החזה מסירים את השתלים הקיימים ומנקים היטב את שאריות הסיליקון כדי להכין כיס עבור השתל החדש. אם מוצאים קופסית בשד מבצעים כריתה מלאה של הקופסית הקשיחה, ובמקרה זה לרוב יש להכניס נקזים למשך יומיים עד שלושה ימים כדי למנוע הצטברות נוזלים באזור ובתוך השד.

כאמור, את השתל בוחרים לפני הניתוח, ומתייחסים לגודל השד, סוג העור, רמת נפילת השדיים וכמובן לרצונה של המנותחת. בפגישת ההכנה לקראת הניתוח מתאמים ציפיות ומקבלים הסברים מפורטים על הניתוח, תקופת ההחלמה והסיכונים.

דוקטור רובינפור מסביר כי בניתוח החלפת שתלים צריך להכניס שתל מעט גדול יותר מהשתל הקיים והמקורי כדי להימנע מתחושה של התרוקנות השד. המגמה כיום היא להשיג מראה של חזה טבעי וקטן יותר לעומת האופנה בעבר. אם המטופלת מעוניינת להקטין את גודל השתל והשד, בדרך כלל יש צורך לשלב הרמת חזה.

בתקופה האחרונה פורסמו באמצעי התקשורת השונים דיווחים על הסכנות בשתלי הסיליקון, על כן יש לא מעט נשים המבקשות להסיר את השתלים מהחזה שלהן. ד"ר רובינפור מציע במקרה זה לעבור ניתוח חדשני המכונה הגדלה עצמית, באנגלית Auto Augmantion, ובניתוח מסוג זה משמרים את רקמות השד כדי להשיג נפח חלופי לאחר הסרת השתל, ובהתאם לצורף מזריקים שומן עצמי.

סיכונים וסיבוכים אפשריים

ניתוח החלפת שתלי חזה נחשב להליך כירורגי פשוט יחסית, אך עדיין מדובר בניתוח עם סיבוכים אפשריים כגון: זיהומים, הצטברות נוזלים באזור המנותח, דימום, דחיית השתלים, אובדן תחושה בעור השד או בפטמה, תגובה קפסולרית ואסימטריה.

תקופת ההחלמה מהניתוח נמשכת 7-5 ימים, במהלכה המטופלת חייבת להישמע להנחיות המנתח ולהימנע מפעילות פיזית מאומצת לפחות 3 שבועות.

החלפת שתלים שאלות נפוצות

אורך החיים של שתלי הסיליקון מהדור הקודם הוא 12-10 שנים, אך כל מקרה לגופו. השתלים סובלים מבלאי אך מועד החלפת שתלי החזה הוא אינדיבידואלי ומשתנה ממטופלת למטופלת. ההמלצה כיום היא לעבור בדיקת ייעוץ לאחר 10 שנים מיום הניתוח.

אם בבדיקת הייעוץ והאבחון במרפאה מגלים כי השתלים שלמים ואין להם דליפות וקרעים, וכל עוד אין קופסית הגורמת לכאב ולאי נוחות, אין צורך בהחלפת השתלים הקיימים. מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי אצל ד"ר רובינפור כדי לבדוק את השתלים ולקבל החלטה נכונה.

הסימנים הראשוניים לדליפה בשתל הקיים הם שינוי בתחושה בשד, התקשות וכאב קל במהלך פעילות גופנית או פיזית.

ד"ר רובינפור הינו מומחה לכירורגיה פלסטית ולרפואה אסתטית, מהמובילים בישראל.
רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים אסף הרופא.

מנהל מרפאה לרפואה אסתטית ברמת החייל, בה הוא מציע את כל מגוון הטיפולים המתקדמים בתחום האסתטיקה.

ד"ר רובינפור, ביצע ממרום 30 שנות ניסיון ככירורג פלסטי, את כל מגוון הניתוחים הפלסטיים האפשריים הדורשים ניסיון כירורגי רב, במהלכן פיתח טכניקות עבודה ייחודיות שהפכו מודל לחיקוי.

ד"ר רובינפור מקפיד להשתתף בכנסים והשתלמויות מקצועיים בכירורגיה פלסטית ורפואה אסתטית במרכזים מובילים בארץ ובעולם והוא מעודכן בכל הגישות הניתוחיות והטיפולים האסתטיים. ד"ר רובינפור ביצע עד היום בהצלחה אלפי ניתוחים פלסטיים וטיפולי אסתטיקה, הידע והניסיון הרב שצבר הובילו אותו לפתח טכניקות טיפול חדשניות ומתקדמות.

טיפולי הזרקות של חומרי מילוי להצערת עור הפנים, בשימוש החומרים המתקדמים והבטוחים ביותר, מתבצעים במרפאה של ד"ר רובינפור ברחוב הברזל ברמת החייל.

התקשרו לייעוץ